Sivut

maanantai 20. elokuuta 2018

RUNO

NIITYLLÄ-
***
Menin etsimään niitylle kukkia,
näin horsmia, apiloita
Niittyleinikkien joukossa
oli päivänkakkaroita.
Kukat huumasi minua tuoksullaan,
ja kutsuivat minua luokseen vaan.
-
Minä katsoin kauan ihailin.
minkä niistä mä raaskisin taittaa
Tuonne tupani pienelle pöydälle,
vanhaan hopeamaljaan laittaa.
Mutta pelkäsin, jos kukka lakastuu.
maljakossa yksinään surkastuu.
-
Siinä kumarruin kukkia haistelin
oli syömmeni hellyyttä täynnä.
Ruiskukkaa katselin hellien,
näin taivaansineä siinä.
Ei varmaan se sopisi maljakkoon,
eikä mikään muukaan, siitä varma oon.
-
Minä lähdin niityltä mietteissäin,
päätin että en kukkia taita.
Enkä maljakkoon enää milloinkaan,
noita villejä kukkia laita.
Ne vapaina aikansa kukkikoot,
ja niittyjä kesäisin hallitkoot.
-
Oiva Pennanen.

Ei kommentteja: