Sivut

sunnuntai 21. tammikuuta 2018

KYTTÄ--60.

Talohan oli minulle ennestään tuttu ja kursailematta marssin olohuoneeseen, jossa rouva jo odotti. Ojensin kukkaset rouvalle. Tavanomaiset ihastuksen ilmaisut jätin omaanarvoonsa. Teatterista en perusta.
- Ehkäpä menemme mieheni työhuoneeseen. Saa olla sivullisilta rauhassa.
- Kiitos sopii oikein hyvin, sanoin ja seurasin rouvaa tutuksi tulleelle ovelle.
- Rouva otti baarikaapista kaunismuotoisen pullon jossa oli mustan pantterin hahmo.
"MEUKOW! luki pullon etiketissä. Kyllä sopii... Minun mieli konjakkia.
Rouva kaatoi lasit puolilleen jaloa juomaa. Kilistimme ystävyydelle.
Sittenpä istuimme jykeviin tuoleihin. Rouva oli hieman varautuneen oloinen. Varmaan minun urheilullinen olemukseni herätti mielessänsä muistoja, kaipuutakin. Olihan yksi kuuma sekä kiihkeä yö oltu Metkulan makuukamarissa.
Nyt ei kuitenkaan ollut sen aika - duunit ensin, oli toimintani tarkka sääntö.
- Niin, meillä oli kysymyksiä molemmilla?
- Niinpä! Kumpi aloittaa kyselytunnin? Voisin ensin kysyä, sanoin nopeasti.
- Minulle sopii. Onkos tämä virallinen kuulustelu. Nauhoitatko?
- En ole virallinen tutkijakaan. Toimeksiannosta kokoilen palikoita kasaan. Joten kaikenlaiset muistiin merkitsemiset eivät kuulu nyt kuvioihin. Voimmekin puhua aivan vapaasti. Ja ennen kaikkea totta. Minua on jo kauan vaivannut tämä asia: Mikäs on se upea Porche-urheiluauto joka on usein parkissa tuossa talon edessä?
- Rouva Metku meni hämilleen. Vieno punerrus nousi poskille ja kädet vatkasi rauhattomana toisiaan.
- Tämä on erittäin arkaluonteinen asia! Hän on Kyöstin rakastettu!
Oho! Tuntui kuin pommi olisi räjähtänyt. Olin todella hämmästynyt ja ihmeissäni. En oikein tiennyt kuinka jatkaa.
- Olipa se uutinen! Kyösti oli siis homo ?

Ei kommentteja: