Sivut

perjantai 5. huhtikuuta 2019

JATKIS-58.

PUTELLI. -58.
- Aivan hyvin sellainen minulle käy. Pitää varmaankin jonkunlainen paperi tehdä?
Tilinumero ja summa. Minä käyn sisällä tekemässä. Te varmaan viette vehkeet mennessänne, emäntä sanoi.
- Mitenkä se on Paavo, uskallatko tuollaisen sonnin selkään hypätä?Kesyhän se on, että kohtuuvella se aisoissa pysyy, Reino kysyi.
- Pysyisikö tuo tiellä? Voisi sitä koettaa tässä kartanolla ensin, ei ainakaan ojaan mene. Pahkeinen! Enhän minä tiedä edes mistä se herää hengittämään, Paavo sanoi.
- No nousehan pukille, minä olen sinulle opettajana. Äkkiä sen opit, Reino vakuutti.
Paavo nousi traktorin istuimelle. Sydän iski, kuin hädässä kylkiluita vasten. Hermostuneesti hän sipaisi kädellään välillä niskaansa.
- No mitä minä nyt teen? Paavo kysyi.
Reino nousi myös traktorin päälle ja alkoi neuvoa kunkin vivun tarkoitusta.
Tenttasi vielä Paavoa, oliko oppi mennyt perille.
Kun Reino starttasi koneen käyntiin Paavo tunsi, että hiki kihosi jännityksestä pintaan, huolimatta koleahkosta tuulesta.
Reino näytti nostolaitteenhallinnan liikutellen auraa sekä ylös että alas. Käskien sitten Paavonkin kokeilla.
- No niin Putelin isäntä, nyt ei olekaan kuin koeajo edessä, Reino sanoi.
- En tiedä jos kotona vasta harjoittelsi, Paavo empi.
- No, vain eikö sinun pidä ajaa traktori kotiin Puteliin. Ei kai se itsestään sinne osaa. Ei muuta kun kytkin pohjaan ja vaihdetta silmään. Pane ensin pienempi vaihe - totut peliin, Reino sanoi.
Paavo teki työtä käskettyä ja nytkähtäen traktori alkoi liikkua. Paavo heilutteli rattia edestakaisin. Traktori teki kiemurtavaa liikettä, kuin pahatapainen hevonen.
jat.

Ei kommentteja: