Sivut

torstai 6. joulukuuta 2018

JATKIS

KULTATUKKA -12.
- Irrottaisitko minut näistä köysistä ja tästä puusta? Olli sai vaivoin sanottua.
-Tietysti,tietysti, sanoi vanhus ja tempaisi vyötäröltään puukon jolla sivalsi köyden poikki yhdellä vedolla.
Olli lyyhistyi puun juureen istualleen.Hän oli helpottunut.Ranteita särki ja pakotti. Iho oli pahoin rikki ranteista,hän aikoi ruveta niitä hieromaan koska karkeasta köydestä oli jäänyt ohuita lankoja haavoihin.Silloin vanhus sanoi:
-Ei,ei,minä laitan haavoihin kasveista tekemääni lääkettä, se auttaa nopeasti,eikä haavat tulehdu.
Olli katseli vanhusta vaivihkaa hänen kaivaessa laukustaan lääkenyyttejä ja salvaa.Hän kysyi:
-Kuka sinä olet? -en ole ennen nähnyt sinua?"
Vanhus vastaa :
-Korsu-Kustaahan minä,asustelen korsussa täällä metsässä,nyt olen kaukana omalta korsultani,olen erakko ja välttelen ihmisiä. , ,,,,,,Mutta kuka sinä olet? Korsu-kustaa kysyy
-Minä olen Olli ,puunhakkaaja ja sain ruoskasta,kun en aatelismiehelle hattua nostanut."
Kustaa katsoo Ollia eikä sano mitään.Olli huomaa vanhuksen viisauden ja ystävällisyyden ja kysyy:
-Miksi päästit minut puusta irti?olisit voinut kävellä ohitse mitään sanomatta? Silloin Korsu-Kustaa sanoo:
-Huomaan sinut rohkeaksi ,rehelliseksi mieheksi,joka ei itse tekisi tälläistä. Selkääsi on laitettava salvaa,että paraneminen lähtee käyntiin,muuten et pääse puita hakkaamaan moneen päivään. JAT

Ei kommentteja: