Sivut

sunnuntai 15. huhtikuuta 2018

SKETSI

KUN NIIN KOLOTTAA
-----------------------------------!
( Siiri on pitkällään sohvalla. Sohvi tulee puuskuttaen sisälle)
SOHVI:
- Päivää taloon. Huhhuh! jopa se ottiki syvänalasta kun niin riskisti tormasin tullessa.
SIIRI:(Nousee istualleen)
- No päivää ja tervetuloa! Oliki niin yksinäistä. Täytinenkö sua takaa-ajaa? Sinähän oot aivan lääpästynyt.
SOHVI:
- Sanos muuta. Se kun tuo astma tukkii paekat, niin aivan sitä on henkilaita. Kolmenlaiset rohdot otin lähtiessä. Vain eivät mitään auttaneet.
SIIRI:
- Minäkin nakkelin viidenlaiset vitamiinit. Kalanmaksakapselit, kalsumia ja mangnesiumia. Nesteensieppaajaa ja asperiiniä. Buranaa otin varmuuveksi - sitä kuusisatasta. Silti päähän vain koskee ja korvissa humisee.
SOHVI:
- Tuo ei oo vielä mitään. Minä otin ainakin kahdestakymmenestä purkista ja monestakin tupla-annoksen. Ovat ruvenneet tekemään pillereistä liian pieniä. Eikähän niillä ole mitään tehoa. On kuin jotain pahvipallaa vätkyttäsi.
SIIRI:
- Eikö tuo lie pelkkää huijausta nykyään nuo lääkkeet? Kauhean kalliita. Nuo luontaiskaupan lääkkeet kyllä tepsii.Niistä oon monesti avun saanu.
SOHVI:
- Joo minäkin olen huomannut, että mieliala on keveä kun niitä ottaa. Kalliitahan ne on, mutta terveytesä eteen pitää uhrata.
SIIRI:
- Minä kävin terveyskeskuksessa eilen. Jotain särkylääkettä kirjotti. Hirmukalliita, mutta ei mitään vaikutusta. Ne on lääkärit sellaisia tyttösijä ettei ne mittää tajua toisen kivuista.
SOHVI:
- Se on aivan tosi. Et usko!... Kun viime viikolla kävin. Minä selostin kaikki vaivat ja kolotukset. Nii tiijätkö? Ei tuo ruoja käjellä hipassu. Sano että ne on niitä mummovaivoja. Miten ihimeenlailla kun en minä ole edes mummo.Eikähän minusta koskaa tulekkaa, kun se Juuso oli niin saamaton.
SIIRI:(alkaa laittaa kahvia)
- On ne kirjasa lukeneet. Oon minäki huomannu. Minulla ollu kulukku niin kipijä monta aikaa, niin lääkäri sannoo, että seon puheliaiten ihimisten tauti. Aattele, suoraan päen naamaa kehtaa sellaista sanua.
SOHVI:
Kyllä kun ennen oli sairautta. Niin kun käväsi vanhan Juliinin luona, niin se kyllä tiesi kaikki tauvvit ja romuskat. Nykyään EEUUSTA määrätään, niin ettei saa enää edes sairastaa.
SIIRI:
- Näihän se on. Tirektiivejä syynätään ja sitten sanotaan, että hullu ja luulosairas! Terapiijaan vaen ja rahat pois.
SOHVI:
- Annatko vettä, minä otan muutaman vitamiinipillerin. Jos ei huolehi terveyvestä sitä on kohta sänkyn pohjalla. Otatko sinä? Mullon kahenlaisia mukana.
SIIRI:
- Voi, kiitoksia.Minulla ei olekkaan tätä merkkiä. Pitää kirjottaa muistiin
ja hakea kun käy kirkolla...Otahhan kahvia! Kahvi se on parasta lääkettä kaikkiin vaivoihin.
SOHVI:
- Seon kyllä tosi. Ei parraenkaan pilleri saa mieltä niin iloseksi kuin kunnon kahvi.

Ei kommentteja: