Sivut

keskiviikko 30. elokuuta 2017

MARI. 118.


Karikin nousi autostaan virnuilevin ilmein. Näki selvästi ettei hän ollut tyytyväinen vallitsevaan tilanteeseen. Kävellen toisten vierelle hän sanoi, sanojaan venytellen.
- Nooo, onkos se herrasväki lähdössä juhannusta juhlimaan, kun niin hienona ollaan. Minä taisinkin tulla sopimattomaan aikaan?
Paavo katseli Karia kiukkuisen näköisenä, mutta kuitenkin suusta tuleva puhe kuulosti aivan normaalilta:
- Joo, tulin Maria pyytämään hengelliseen kokoukseen tuonne naapuripitäjään. Oli tuossa viikolla jo puhe, kun Mari kävi siistimässä taloani. Näin poikamiehenä ne siistit tahtoo jäädä tekemättä.
- Vai sen poikia! Kyllähän minä yskän ymmärrän. Ajattelinkin ensin ajella ohitse, mutta kun oli Marin kanssa hiukan puhetta.... Vai että oikein siivoushommia, Kari sanoi.
Mari oli tilanteesta sekä vihainen että hämmästynyt. Oliko Paavo ottanut tosissaan sen Lilyn leikinlaskun? Silloin kahvipöydässä.
- Tuota, tässä on nyt pieni väärinkäsitys. Lilyhän se huulta heitti sinne pelastuskokoukseen menosta. Minä olen liian syntinen sellaisiin juhliin. Ja se siivouskeikka oli täysin Lilyn keksintöä. Mutta tehdään kompromissi. Minä soitan Lilylle että valmistautuu, Mari sanoi ja alkoi näppäillä puhelintaan.
- Mistä nyt onkaan kysymys. Se amerikan hempukka ei tule kysymykseenkään. En autooni huoli moista ilolintua, Paavo mutisi.
- Mutta hän on minun serkku ja verisiteet ovat vahvat. Lily on siellä missä olen minäkin, Mari sanoi, yhä näpytellen puhelintaan.
Paavo katsoi vuoroin Kariin, vuoroin Mariin, mutta huomatessaan että heillä ei ollut pelleily mielessä, sanoi:
- En voi vakaumukseni vuoksi näyttäytyä ristikansan edessä niin estottoman naisen kanssa, kuin serkkusi on. Jo päältäpäin näkee mikä hän on, Paavo sanoi.
_ Mikäs Lilyssä vikana. Kaunis ja sorja kuin nuoret tytöt, Kari sanoi.
- Jos lienee sinun silmissä, mutta minä näen hänessä, anteeksi vaan, riettaan maailman naisen. Sodomassa oli hänenlaisiaan paljon ja kuinkas siellä kävikään? Sellainen on Herrallemme kauhistus, Paavo sanoi, vilkaisten kesäiselle taivaalle.
- Kateellisten panettelua, Kari nauroi.
- Mutta ihan totta, Mari yritti sanoa väliin. Mennään ensin sinne kokoukseen ja sitten lavatansseihin myöhemmin. Paavolla on hieno tilava auto, siihen mahdumme kaikki mainiosti, Mari selosti suunnitelmaansa.

Ei kommentteja: